Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
07.03.2009 19:25 - Никола Вапцаров
Автор: poesis Категория: Изкуство   
Прочетен: 3480 Коментари: 1 Гласове:
0



Вяра

Ето – аз дишам,

работя,

живея

и стихове пиша

(тъй както умея).

С живота под вежди

се гледаме строго

и боря се с него,

доколкото мога.

 

С живота сме в разпра,

но ти не разбирай,

че мразя живота.

Напротив, напротив! –

Дори да умирам,

живота със грубите

лапи челични

аз пак ще обичам!

Аз пак ще обичам!

 

Да кажем, сега ми окачат

въжето

и питат:

"Как, искаш ли час да живееш?"

Веднага ще кресна:

"Свалете!

Свалете!

По-скоро свалете

въжето, злодеи!"

 

За него – Живота –

направил бих всичко. –

Летял бих

със пробна машина в небето,

бих влезнал във взривна

ракета, самичък,

бих търсил

в простора

далечна

планета.

 

Но все пак ще чувствам

приятния гъдел,

да гледам как

горе

небето синее.

Все пак ще чувствам

приятния гъдел,

че още живея,

че още ще бъда.

 

Но ето, да кажем,

вий вземете, колко? –

пшеничено зърно

от моята вера,

бих ревнал тогава,

бих ревнал от болка

като ранена

в сърцето пантера.

 

Какво ще остане

от мене тогава? –

Миг след грабежа

ще бъда разнищен.

И още по-ясно,

и още по-право –

миг след грабежа

ще бъда аз нищо.

 

Може би искате

да я сразите

моята вяра

във дните честити,

моята вяра,

че утре ще бъде

живота по-хубав,

живота по-мъдър?

 

А как ще щурмувате, моля?

С куршуми?

Не! Неуместно!

Ресто! – Не струва! –

Тя е бронирана

здраво в гърдите

и бронебойни патрони

за нея

няма открити!

Няма открити!

 

Не бойте се деца

Работиме много,

работим от сутрин до здрач.

Но хлеба е малко.

Но хлеба не стига, деца.

  И ваште лица

  са сгърчени вече от плач.

      И ваште очи

      са сухи и неми –

      такива големи,

      мъчително тъжни очи...

          И в тех е стаен

          ужас свиреп:

                 Хлеб!

                 Хлеб!

 

Послушайте, малки,

послушайте, мънички мои, –

така е днес,

наверно било е и вчера.

  И аз, понеже нямам храна,

      понеже нямам с какво,

          ето на:

                 ще ви нахраня със вера. –

 

Ще дойдат години

  и ний ще ги стигнем водите

     ще впрегнем в бетонен ръкав.

          Не ще ги изпуснем, нали?

                  Ще ги впримчиме здраво.

                  Ще им кажем:

                  "Така ще вървите!"

                  И те ще тръгнат така!

 

Ще имаме хлеб тогава.

Ще имаме хлеб!

  И радост в очите ще имате,

  мънички мои.

  Имам ли аз,

  то значи да има за теб,

  имаш ли ти,

      то значи да има безброя.

 

И толкова хубав ще бъде

  тогава живота.

      И днешната плесен

      ще бъде безкрайно далеко.

Ще пееме всички.

      Ще пеем, когато работим,

      но радостни песни,

      които ще славят човека.

 

И, ако случайно

  и аз остарея, тогава

     ще гледам от своя прозорец

       далечния път,

          ще гледам как вие се връщате,

              бодри и здрави,

                 и тихо ще шепна:

                     "О, колко е хубав светът!"

 

Така и ще бъде!

А днеска оскъден е хлеба.

      На вашите майки

      гърдите са сухи сега.

Да хленчим – не ще ни помогнат

и хленч не ни трябва.

Но мен ме притиска

      жестока, дълбока тъга. –

За вашто "сега"

е горест стаена във мен.

Ала

  не бойте се, деца,

      за утрешния

                ден!

 

Прощално На жена ми

Понякога ще идвам във съня ти

като нечакан и неискан гостенин.

Не ме оставяй ти отвън на пътя –

вратите не залоствай.

 

Ще влезна тихо. Кротко ще приседна,

ще вперя поглед в мрака да те видя.

Когато се наситя да те гледам –

ще те целуна и ще си отида.

 

Борбата е безмилостно жестока...

Борбата е безмилостно жестока.

Борбата както казват, е епична.

Аз паднах. Друг ще ме смени и...

                                                      толкоз.

Какво тук значи някаква си личност?!

 

Разстрел, и след разстрела – червеи.

Това е толкоз просто и логично.

Но в бурята ще бъдем пак със тебе,

народе мой, защото те обичахме!

 14 ч. – 23.07.1942 г.



Тагове:   Никола,   Вапцаров,


Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. анонимен - Един от любимите
07.03.2009 19:35
ми поети . Изключително силни думи от изключителен мъж. Поклон пред паметта му !
Поздрави и благодаря за хубавия постинг !
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: poesis
Категория: Изкуство
Прочетен: 222464
Постинги: 9
Коментари: 227
Гласове: 67
Архив